Välkommen till Casa De Cajsa

Bloggen handlar om skapandet av en mysig trädgård där det växer bär, fruktträd, blommor samt annat mysigt!

Det handlar även om ombyggnaden av vårat nya hus samt mat och bakning!




tisdag 14 december 2010

Bakar juligahavrekakor

Igår efter jag tränat, lagat middag samt diskat körde jag igång med veckans första julbak! Fler ska komma. Jag bakade Mandelfröjd eller som jag kallar dem juliga havrekakor, jag anser att det är ok att byta namn på kakorna då jag ändrat lite i receptet. Receptet hittade jag på en påse från Göteborgs kex i sommras och sparade för att baka nu i juletid. Jag ökade på mängden kanel till 3 tsk men det hade nog kunnat vara en tsk till. Eventuellt är det lite för mycket eller för stora bitar mandel, men det får jag undersöka när jag ätit några, provade en igår men då var de fortfarande varma så vi får se hur de ser ut framöver. Uppdatering kan komma.
Rostad mandel var i alla fall underbart gott!



Juliga Havrekakor (Camilas mandelfröjd):
(ca 55 små kakor)
150 g mandel
1 dl pärlsocker
3-4 tsk kanel, malen
150 g smör/margarin, rumstempererat
1 dl ljus sirap
¾ dl farinsocker
½ dl socker
1 tsk hjorthornssalt
6 dl havregryn
4 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
¼ tsk salt
½ dl vatten
1.Rosta mandel i ugn 225 °C i ca 4-5 min. Hacka mandeln grovt.
2. Blanda pärlsocker och kanel.
3. Vispa smör, sirap, farinsocker, socker och hjorthornssalt.
4. Blanda mandeln, kanelpärlsockret, havregryn, vetemjöl, bakpulver och salt.
5. Arbeta tillsammans med vattnet snabbt ihop till en deg. Forma degen till två rullar ca 3 cm i diameter. Låt rullarna vila i kylskåp i ca 30 min.
6. Skär 1/2-1 cm tjocka skivor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper på.
7. Grädda kakorna mitt i ugnen ca 8-10 min i 225 °C. Låt svalna på plåten.

Inga kommentarer: