Välkommen till Casa De Cajsa

Bloggen handlar om skapandet av en mysig trädgård där det växer bär, fruktträd, blommor samt annat mysigt!

Det handlar även om ombyggnaden av vårat nya hus samt mat och bakning!




fredag 17 december 2010

Bakar vörtbröd

Jag har passat på att ta mig en egen julkväll där det spelas julmusik på högvolym, tomtegröten är precis färdigkokt och vörtbrödet uttaget ur ugnen! Det luktar underbart gott och juligt! Ska bli riktigt gott att få smaka tillsammans med julskinkan. Hoppas nu att det är gott med!!!!


Vörtbröd:
Ingredienser
2 st
50 g jäst
50 g smör
2 dl julmust
1 flaska porter, 33 cl
250 g Arla KöketKesella® lätt
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
1 msk mald ingefära
2 msk malda pomeransskal
1 tsk malda kryddnejlikor
2 dl russin
19-20 dl rågsikt
Gör så här
Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt julmust och porter och värm till fingervärme 37 grader. Häll degspadet över jästen och rör tills den är löst. Tillsätt kvarg, sirap, salt, kryddor och russin och blanda. Tillsätt större delen av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den blir blank och smidig. Tillsätt resten av mjölet om degen klibbar och inte släpper från bunkens kanter. Jäs degen övertäckt i ca 45 min. Sätt ugnen på 175 grader. Arbeta ihop degen och dela den i 2 delar. Baka ut delarna till brödformarna. Täck över och låt jäsa ca 30 min. Skåra ev. bröden lätt med en vass kniv. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min. Låt svalna på galler.

3 kommentarer:

Lena och Per-Fredrik sa...

aha! du har en blogg! och inte visat den för mig :(

ska kika runt lite nu, men en fråga varför måste man ha just arlas kesella ;-) kanske där felet låg. jag hade ubgeb kesella alls i i mina.

kram.

Lena och Per-Fredrik sa...

oj vad konstigt det ser ut, det ska ju stå ingen och inte ubgeb

Cajsa sa...

Gissar på att receptet kommer från Arla, men då det inte blev bra så spelar det ju inte så stor roll.
Troligtvis jäste inte brödet vilket nog berodde på fel "mjöl"