Välkommen till Casa De Cajsa

Bloggen handlar om skapandet av en mysig trädgård där det växer bär, fruktträd, blommor samt annat mysigt!

Det handlar även om ombyggnaden av vårat nya hus samt mat och bakning!




torsdag 3 oktober 2013

Ny hyresgäst

Jag märkte häromdagen att något hackat hål i den ena fågelholken, så konstaterade att vi måste sätta skydd runt hålen så ingen kommer åt fågelungarna till våren.
Idag när jag kikar på holken ser jag att det rör sig där där inne. Fram med kameran för att se om jag kan lista ut vem det är!
 Jodå, en fågel är det allt. Men vem?
 Jaha, det där hjälpte inte.....

 Nja, titta kan det vara....
Jajjamensan, en Större hackspett! Det verkar som den bosatt sig här för den har nu kommit flera gånger och verkar städa inne i holken.

Nu kommer ju det svåra då, om den bor där ska den få bo kvar över vintern? Eller ska jag ta bort holken eller stänga hålet. Jag vill ju inte att den bor där i vår när småfåglarna kommer, för då kommer de nog inte vilja bo här. Men det är ju lite kul å se vad den har för sig.... Pappa, hjälp med råd om vad jag gör när en hackspett flyttar in i fågelholken på hösten!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tar med holkringen Knut då jag kommer så att hackspetten inte kommer in längre. Hur många holkar har du så kan vi sätt ring på alla dina holkar
kram pappa

Cajsa sa...

Vilken snäll pappa jag har! 4 holkar har vi uppe.