Välkommen till Casa De Cajsa

Bloggen handlar om skapandet av en mysig trädgård där det växer bär, fruktträd, blommor samt annat mysigt!

Det handlar även om ombyggnaden av vårat nya hus samt mat och bakning!




lördag 9 oktober 2010

Äpplemuffins!!

Idag hade vi besök av Willy med föräldrar så då passade jag på att baka muffins, som blev tok goda! Nu funderar jag lite på om det är dags att slå till med en ny mobil... En med en bra kamera i så det går fort att ta kort och trycka in i datorn, för annars blir det ju aldrig av att jag fotar det jag gör. Å nu e alla muffinsarna slut så nu e det för sent att komma på att ett foto kunde vara kul!!!

Äpplemuffins med knaprigt kaneltäcke
Normalstora formar, 12 st/plåt
2 ägg
2 dl socker
50 g smör eller margarin
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 äpple
Täcket:
1/2 dl havregryn
1/2 dl socker
1 1/2 msk margarin
1 msk kanel 
Vispa ihop socker occh ägg tills det blir pösigt helst med hjälp av elvisp eller matberedare. Smält smöret, rör ner mjölken i det smälta smöret. Rör ner den ljumma vätskan i den porösa smeten. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Häll ner i smeten. Rör smeten slät, men så lite som möjligt. Tärna äpplet och vänd ner försiktigt. Fyll muffins formarna till hälften.
Blanda ingredienserna till täcket i en skål med en gaffel tills det blir en smullig massa. Bred eller
smula över smeten.
Grädda i ca 210°C i 18-20 min. Låt svalna lite innan avnjutning

Fast även utan foto tycker då jag att man kan läsa sig till hur underbart goda de blev!!!! Tyvärr rann de ut ganska mycket så de blev inte så fina (Kanske tur de inte är dokumenterade!) Funderar på om jag ska slå till med en muffinsplåt. Kan ju vara kul med fina muffins om jag bakar till något speciellt någon gång!!! Ska kika mig runt lite!

Inga kommentarer: